Для чего Украине нужен национальный регулятор в транспортной отрасли.

Владислав Криклий

OPENPROM.NEWS

Мнение и аргументы Владислава Криклия, Министра инфраструктуры Украины.

Створення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, гармонізує ринок транспортних послуг в інтересах всіх його учасників.

Для успішного економічного розвитку Україні необхідна розвинута інфраструктура, сучасний транспорт і зручна логістика. Наше ключове завдання —  зробити сферу транспортних послуг надійною та ефективною системою сервісу для громадян і бізнесу.

Досвід провідних європейських країн показує, що функціонування державного колегіального органу, який здійснює державне регулювання у сфері транспорту, дозволяє сформувати конкурентні ринки перевезень. Саме таким шляхом йшли Німеччина, Франція, Швеція та інші країни ЄС.

Головний урок європейського досвіду — повне дерегулювання та децентралізація не дає позитивного результату для держави, бізнесу і людей, як і зарегульованість і надмірна централізація. Тому має бути зважена державна політика у сфері транспорту. Саме для цього необхідний державний колегіальний органу, який здійснює державне регулювання у сфері транспорту.

27 грудня 2019 року Кабінет міністрів України схвалив проєкт Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту». Законопроєкт був розроблений Міністерством інфраструктури  на виконання Указу Президента України № 837 від 8 листопада 2019 року.

Буде утворено Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, — центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом.

Нацкомісія з транспорту як постійно діючий державний колегіальний орган буде здійснювати державне регулювання, моніторинг та контроль у сфері транспорту.

Нею здійснюватиметься регулювання діяльності суб’єктів природних монополій на ринках транспортних послуг та суміжних ринках. Відповідно до Закону України «Про природні монополії» йдеться про користування залізничними коліями, диспетчерськими службами, вокзалами та іншими об’єктами інфраструктури, що забезпечують рух залізничного транспорту загального користування, управління повітряним рухом, спеціалізовані послуги у річкових, морських портах, морських рибних портах та аеропортах. До суміжних ринків, що регулюються, належать внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів залізничним, повітряним, річковим та морським транспортом.

Також Нацкомісією вирішуватимуться в межах компетенції спірні питання, що виникають між споживачами та  суб’єктами господарювання, які здійснюють діяльність на ринках транспортних послуг.

Регулятор формуватиме тарифи на послуги суб’єктів природних монополій, видаватиме ліцензії на право впровадження діяльності у сфері залізничного транспорту та перевірятиме виконання ліцензійних умов тощо.

Державне регулювання діяльності на ринках транспорту регулятор здійснюватиме шляхом:

— збалансування інтересів суб’єктів господарювання, які здійснюють свою діяльність на ринку транспортних послуг, що  перебуває у стані природної монополії, та споживачів їх послуг;

— забезпечення рівних можливостей доступу до послуг підприємств транспорту, які здійснюють свою діяльність на ринку, що перебуває у стані природної монополії;

— запобігання монополізації  та сприяння конкуренції на суміжних ринках;

— формування цінової і тарифної політики на ринку транспортних послуг із застосуванням стимулюючих механізмів, контролю за ціноутворенням, недопущення перехресного субсидіювання.

Таким чином, утворення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, має забезпечити ефективне державне регулювання діяльності на ринках природних монополій та суміжних ринках у галузі транспорту, зокрема з питань формування цінової (тарифної) політики.

 Національний регулятор сприятиме гармонійному поєднанню державного регулювання з ринковими механізмами, ефективній взаємодії держави і бізнесу, захисту інтересів надавачів і споживачів транспортних послуг. Це для кожного з нас.

Очікуємо на підтримку депутатського корпусу і якнайшвидшого ухвалення закону Верховною Радою.

по материалам Центра транспортных стратегий.

АВТОДОРЕКСПО-2020